Nytt fra flåten

Sølvtrans ASA, Ålesund, bestilte like før jul en brønnbåt på 3200 kubikkmeter fra Astilleros Zamakona i Spania. Byggesummen er oppgitt til 250 millioner kroner og levering vil skje i begynnelsen av 2014.

Det dreier seg om et søsterskip til Ronja Polaris som skal leveres til sommeren. Rederiet har samtidig tatt opsjoner for to søsterskip for levering i slutten av 2014 og begynnelsen av 2015.

 

Molo Sun (2888 tdw) som gikk i opplag på Kvernhusvik før jul er nå overtatt av Berge Rederi AS i Knarrlagsund på Hitra. Planen er å bygge den om til selvlosser under navnet Optimar. Skipet er av Sietas type 111 og ble innkjøpt til landet i 2004 som Stabben Junior.  I Berge-rederiet vil den bli det åttende skipet.

 

Nordfjord (5500 tdw) tilhørende Fonnes Shipping AS i Austrheim, Hordaland, er nå satt i fart etter ombygging til selvlosser med 90-tons gravemaskin. Båten er bygd i 2006 i Nederland og overtatt av Fonnes Shipping to år senere. Den er nå befraktet av Peak Shipping, Bergen, men fortsatt med bånd til Wagenborg-systemet. Fortsatt nederlandsk flagg.

 

Salget av søsterskipene Wani Will og Wani Point (3090 tdw) tilhørende Continental Ship Partners til kjøpere i Midt-Østen skal visstnok ha feilet. De tidligere Lys-Line-båtene fra 1978/79 har nå ligget i opplag i Kopervik i bortimot to år.

 

Også Irafoss (1890 tdw) er solgt fra Eimskip til kjøpere i Middelhavet og er nylig levert. Båten skriver seg fra 1991 og har for en vesentlig del gått i fart mellom oljebasene på kysten under Antigua-flagg.