Betinget optimisme – på sikt

”Er smertegrensen nådd?” var temaet på årets shortsea-seminar i regi av Sparebanken Vest i Bergen 24 oktober.

Etter fallet i markedet i 2011 har vi hatt to svake år, med en bunn år. Med noe friskere virksomhet i Europa de neste år, i kombinasjon med minimal nybygging og noe hugging av tonnasje burde det være håp om tilstramning i shortsea-markedet på noe sikt.

Positivt er det også at de skattemessige ordninger som har ødelagt markedet med bygging av store serier skip for KG og CV-selskaper i Tyskland og Nederland, nå ansees som utdatert.

Situasjonen i dag er at de fleste rederier seiler på bankenes nåde, både i Skandinavia og på Kontinentet, hvor de fleste har opplevd stort fall i skipsverdier og i mange tilfeller med negativ egenkapital. 

Foredragsholderne pekte på utfordringene skip som brenner tungolje vil ha med å møte SECA-reglene og nye krav til SOx-utslipp innen 2015. Det var heller ingen klar oppfatning av hvor mange skip som konkurrerer om lastene i Europa. Anslagene varierer mellom 2000 og 4500, avhengig av definisjonene. For skipstypene som dominerer den norske flåten, vanlige lasteskip med ”åpne” lasterom i størrelsen 1500-5000 tdw, vil det trolig være rundt 2000. Av disse kontrollerer norske rederier rundt 120 skip.

Sparebanken Vests årlige seminar er et av de få møtesteder for shortsea-næringen, med gode presentasjoner og god oppslutning.