Containere over Narvik?

M/S Teges rute Bodø-Tromsø/Alta er nedlagt, men finnes det andre muligheter for sjøtransport i Nord-Norge i forlengelse av jernbanen?

Mens Tege oppgis å ha ført 20.000 containere i året (andre oppgir 13.000) over Bodø, så håndteres det 65.000 TEU over Narvik. 

 

DB Schenker og CargoNet (NSB) kjører begge daglige avganger fra Oslo til Narvik, som tar 28 timer gjennom Sverige med North Rail Express og Arctic Rail Express.

Halvparten av volumet, 32.500 containere (tall for 2012), går videre nordover på trailere (600 per uke), og av dette går 58 prosent til og fra grossistlagre i Tromsø, altså rundt 350 containere.

Sørover fraktes storparten av fiskeeksporten fra landsdelen, ca 100.000 tonn i 2011,

Ingenting av dette går via båt, å dømme etter Narvik havns statistikk.

 

Strekningen Narvik-Tromsø på 123 nautiske mil tilsier knappe 10 timers fremføring med containerskip, mot 249 kilometers veilengde som vil ta en trailer 3 ½  time.  Siden containertogene ankommer daglig, må det derfor daglige avganger til for strekningen Narvik-Tromsø.

Ved fremføring om ettermiddagen vil containerne være losset i Tromsø grytidlig neste morgen. To skip vil kunne opprettholde daglige avganger hver vei med relativt god margin, kanskje også ta fisk i retur.