Nytt fra flåten

Sideportskipet Svealand (1700 tdw, bygget 2008) ligger nå til forlenging på Vaagland Båtbyggeri. Den forlenges med 7.2 meter og får utvidet fryseromskapasitet til 2000 kbm.

 

Sideportskipet Gullaas (1492 tdw, bygget 1983) er nå solgt til amerikanske kjøpere. Det går derved ut av base-til-base-transportene, men vil bli erstattet av Solfjord (1210 tdw, bygget 1987) som overtas av Gullaas Shipping AS (Hans Martin Torkelsen og Jon Inge Pedersen).

 

Containerbåten Tege (1485 tdw, bygget 1971) som gikk ut av ruten Bodø-Tromsø-Alta 1 oktober, ble i desember solgt til Libanon og seilte av sted som Just Mariiam under Moldova-flagg.

 

Wani Will (3090 tdw, bygget 1978) er nå på vei til opphugging i Danmark etter lengre tids opplag i Kopervik. Skipet har vært rapportert solgt flere ganger, men synes denne gang destinert for Grenå.

 

Blue Creek (4909 tdw, bygget 2000) ble i januar overtatt av Fri Kvam AS ved Kopervik Ship Management og satt under Kypros-flagg som Fri Kvam. Den er kjøpt fra Draxl i Haren Ems og befraktes nå av Høyer i Porsgrunn.