Høye havnekostnader ved oljebasene

Det høye kostnadsnivået i offshoresektoren gjør at norske bedrifter mister konkurranseevne og oppdrag. Statoil og de store offshore-entreprenørene går kritisk gjennom kostnader som kan kuttes.

Også sjøtransport som vedrører oljeindustrien lider under det samme: Høye havnekostnader ved oljebasene, drevet av lokale prosedyrer, HMS-krav og arbeidstidsordninger beregnet på offshoreskip, men som også gjelder for en lastebåt som skal hente en partlast. Resultatet blir en ekstraregning til rederiet for fortøyning og løsslipp på 6-10.000 kroner om det er utenfor arbeidstid.  

Det var vært stor interesse i offshoremiljøet for mer sjøtransport, med møter mellom Statoil, Bring, Nor Lines og andre, men interessen strander alltid når kostnadene blir summert.

Problemet ligger på logistikksiden, ikke på skip eller rederi. Bedre organisering, planlegging og samordning av transportene mellom oljebasene vil kunne gi betydelige økonomiske besparelser i tillegg til miljøgevinster.    

Transport mellom offshorebasene ligger naturlig til rette for sjøveien. Også denne transporten er underlagt føringene i NTP om å ta sin del av de nasjonale mål for reduksjon i klimagassutslipp.

Med et mylder av aktører, kunder, leverandører, transportører, logistikk- og baseselskap er dette en uoversiktlig næring. Men det gir samtidig muligheter.

Spørsmålet er:  Skal initiativet komme fra de største kundene eller fra logistikkmiljøet?