Nytt fra nærskipsflåten

Den 18. mai vil nybygget With Marine bli sjøsatt på verftet i Tyrkia under stor festivitas. Den er den andre av to fôrbåter på 70 meters lengde og 5000 kbm som skal leveres til Egil Ulvans Rederi, Trondheim, fra Fiskerstrand Verft, med skrogene sub-kontrahert til tyrkisk verft. Båtene blir gassdrevne og skal seile på kontrakt med Marine Harvest. Den første, With Harvest, ligger til utrustning på Fiskerstrand Verft.

Selvlosseren Fjordtor 1 (2400 tdw), bygd 1978 og tidligere Eide Junior, er solgt fra FE Shipping AS, Bodø, til Grøntvedt Shipping AS, Kråkvåg, og har skiftet navn til Bulktrans. Den fortsetter foreløpig på T/C til selgerne.

Selvlosser Framfjord (1450 tdw) bygd Øst-Tyskland i 1971, er solgt fra Fonnes Shipping AS, Fonnes i Austrheim til Fosenfrakt AS, Bjugn, og gjeninnført i norsk register som Bjugnholm. Den vil være kjent under mange navn fra sitt lange liv på kysten, som Nyfjord, Norbar, Gullholm, Sevald, Lofotfjell, Lofotøy og Joceres.

Hako (2226 tdw) bygget i 1971 i Husum, ble i april levert av M Storesund Rederi, Haugesund, til Fiducia Rederi AB i Kalmar og har skiftet navn til Ida. Båten er utrustet for føring av korn i bulk med et spesielt selvlosserutstyr. Kjøperne driver fra tidligere en tilsvarende skip, Sternö, og klasser båten for fart på Østersjøen.

Wilsons selvlosser Salmo (3225 tdw), bygd 1979 i Høylandsbygd, er nå solgt til opphogging i Aliaga, Tyrkia. Skrapprisen er rapportert til vel 2.5 millioner kroner.