DNV GL prosjekterer grønn kystfart

DNV GL prosjekterer grønn kystfart

Klasseselskaper DNV GL har startet opp Grønt kystfartsprogram som et forprosjekt for det som kan bli verdens mest effektive og miljøvennlige sjøverts infrastruktur. Gjennom et langsiktig program skal dagens situasjonen kartlegges og løsninger utvikles som kan nå målene i løpet av 15-20 år, sier prosjektleder og visekonsernsjef Remi Eriksen til Maritimt Forum.

DNV GL vil gå bredt ut og kartlegge mulighetene for grønnere operasjon av rundt 1800 skip i nære farvann, fra bøyelastere til fraktefartøyer. Satsningen er viktig for å nå nasjonale utslippsmål, og Eriksen tror også at et slik miljøsatsning vil øke konkurransefortrinnet for norske selskaper internasjonalt.

Norge ligger langt fremme i anvendelse av gassdrift på ferger og handelsskip. For offshore ser DNV GL for seg skip med gass-elektrisk hybrid fremdrift. Teknologien er allerede utviklet og slike skip er allerede levert. Et hybrid supplyskip vil kunne redusere CO2-utslippene med 1200 tonn i forhold til gassdrift, noe som tilsvarer utslipp fra 400 personbiler på årsbasis.

For elektrisk drift samarbeidet DSNV GL med Maritime Battery Forum, som blant annet har som ambisjon om å bidra til regjeringens ambisjon om grønn vekst innen maritim sektor.

Målene for Grønt Kystfartsprogram er:

  • å etablere verdens mest effektive og miljøvennlige infrastruktur for kystfart
  • bidra til at Norge er i verdenstoppen innen lønnsom maritim batteri- og gassbasert verdiskapning
  • ført til vesentlig reduksjon i driftskostnader og utslipp av CO2, NOx og SOx.
  • bli et langsiktig forpliktende partnerskap mellom myndigheter og industri.