Nytt fra flåten

Sinkaberg-Hansen AS har bestilt et oppdrettsfartøy på 24 meter fra Moen Marin AS, Kolvereid, for levering i juni 2015. Dette er et enskrogs stålfartøy med kraner på 65 og 90 tonn-meter og 250 tonns lasteevne. Maskineriet er på 1000 bhk, og det får innredning til seks mann. Moen Design AS har prosjektert fartøyet.

Fri Karmsund (4935), bygd 1999 i Waterhuizen er tidligere tysk Blue River som ble overtatt i april av Kopervik Shipping, den er søster av Fri Kvam innkjøpt i vinter og drives av Kopervik Ship Management AS med befraktning hos Høyer i Porsgrunn. Skipet fortsetter under Kypros-flagg.

Wolthusen (4372 tdw) bygd 1995 på Bodewes i Nederland er innkjøpt av et selskap knyttet til Norbroker i Flekkefjord. Ved levering i juni har den fått navnet Brufjell og seiler under St Vincent flagg.

AQS Odin, tidligere Zenita, alias Fob 10, et dekkslastfartøy fra 1982, skal bygges om på Moen Marin for 12 mill kroner med ny overbygning og styrehus og ellers tilpasses oppdrag for oppdrettsnæringen for rederiet AQS Odin AS på Flatanger.

Selvlosseren Salmo (3225 tdw) bygget 1979 av Georg Eides Sønner. Høylandsbygd, er solgt til hugging i Aliaga, Tyrkia. Skipet ble bygget for Wilsons linje på Rhinen og har de siste 20 år seilt i Bergen Shipping Charterings  system. Den ble levert i april, og huggeprisen er rapportert til USD 422.000 (tilsv NOK 2.5 millioner).

Lastebåten Kelvin (755 tdw) fra 1968 som i mange år har ligget opplagt ved Kvernhusvik Skipsverft, ble i mai slept til Stokksund for opphugging.

Det er ingen nyhet, men vi registrerer at selvlosser Arctictrans (1580 tdw) bygget 1977 i Japan, er solgt av Seaworks, Harstad, til opphugging i Stokksund og ble levert i desember. Den ble innkjøpt til Norge som Sulevær i 1994.