With Harvest i fart

With Harvest er nettopp overtatt av Egil Ulvan Rederi AS, Trondheim, som det første av to gassdrevne fôrtransportskip. Derved er rederiets løft på nærmere 500 millioner kroner i rasjonell og miljøvennlig kysttransport i ferd med å bli realisert.

Skipet er utviklet av rederiet i samarbeid med Multi Consult AS i Førde og er bygd ved Fiskerstrand BLRT i Ålesund, med skroget levert fra ADA Shipyard i Tuzla i Tyrkia. Det dreier seg om et drektig skip på 69.9 meter med kapasitet på 5000 kbm med et laste- og lossesystem utviklet av Graintec AS i samarbeid med rederi og designfirma.

Prosjektet tok form i 2012 som et logistikkopplegg for Marine Harvests nye fabrikk på Valsøyneset i Bjugn med to skip, ett for strekningen sørover til Sognefjorden og ett for kysten nordover til Bodø. Rederiet var sterkt involvert i prosjekteringen og fortsatte sitt samarbeid med Multi Maritim om et skip med stor kapasitet med gunstig miljøprofil, lave utslipp og samtidig med høy effektivitet og bruksegenskaper. Skrogformen er utviklet gjennom tanktesting.  Fremdriftsanlegget er en Rolls-Royce Bergen C25 på 3165 bhk, og dieselelektriske thrustere forut og akter.

Byggekontrakt for to skip ble inngått ved Fiskerstrand BLRT i februar 2013, og fremdriften har gått etter programmet. Etter at With Harvest nå er satt i fart vil søsterskipet With Marine være klart i oktober.

Egil Ulvan Rederi AS er et familierederi med historie tilbake til 1919, og har siden 1998 tatt ut fem nybygg. Dagens flåte omfatter tre egne skip, foruten andeler AS Halten.

Lengde:             69.9 m

Bredde:             17.2 m

Dybde til øvre dekk: 7.9 m

Maskin:             Roills-Royce Bergen C25, 3165 bhk