Sjøfartsdirektoratet spisser brukerfokus

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen presenterte under Haugesundkonferansen 3. februar arbeidet som pågår for å gjøre direktoratet til en mer kundefokusert og effektiv organisasjon.

Han erkjente at Sjøfartsdirektoratet var utsatt for konkurranse fra utenlandske skipsregistre, men mente også at direktoratet var viktig for at Norge kan forbli en ledende maritim nasjon.

Akselsen fremhevet følgende områder hvor Sjøfartsdirektorat måtte forbedre seg:

  • serviceinnstilling
  • kortere saksbehandlingstid
  • direkte adgang til rette vedkommende i organisasjonen
  • digitale løsninger
  • god dialog
  • ikke norske særkrav

For å oppnå disse målene var det satt i gang en omfattende prosess internt, både i form av ny organisering, forenkling av regelverk og etablering av digitale tjenester som kan føre til kortere saksbehandlingstid. Flere tiltak var på gang:

-Prosjektorganisasjon, med etablering av prosjektteam for nybyggingssaker med utpekte ledere og kontaktpersoner

-Regelverkprosjekt, med omlegging av regelverket, ny struktur, kortere og mer oversiktige regler som skulle bli enklere å bruke. Antall forskrifter blir redusert fra 24 til 10 og antall paragrafer kuttet med 1/3.

-Digitalisering, med elektroniske tegninger, digital håndtering av fartøyssertifikater og personlige sertifikater, søknadsprosess for refusjon mv. Full digitalisering åpner for døgnåpent mottak og raskere saksbehandlingstid.

Kort sagt ønsket sjøfartsdirektøren bedre og målrettet service, faste kontaktpersoner, enklere dokumentasjonskrav og utvidet vaktordning. Han ønsket også at brukerne skulle stille høye forventninger. Målet skulle være å gjøre Sjøfartsdirektoratet til den foretrukne maritime administrasjon.