Regjeringens maritime strategi – Positive tiltak

– Det er mye å glede seg over i Regjeringens maritime strategi som ble presentert i Oslo 29. mai, sier Siri Hatland, adm direktør i Fraktefartøyenes Rederiforening.

For FR er det av grunnleggende betydning at nettolønn opprettholdes for NOR-skip og at ”taket” fjernes. Dette er primært motivert av kystflåtens betydning for rekruttering og opplæringsstillinger for norske sjøfolk. Det legges 100 nye millioner inn i ordningen, noe som vil styrke det finansielle grunnlaget for storparten av medlemsflåten.

Dessuten arbeider regjeringen med å lovfeste tilskuddsordningen, noe som vil gjøre den mer robust.

Det legges også opp til oppmyking av regelverket for NIS-skip, slik at disse kan seile i kystfart sammenhengende i inntil tre måneder, og at det gis refusjon fra første norske sjømann ombord. Kravet om full norsk sikkerhetsbemanning er derved fjernet.

Denne ordningen kan være interessant for FR-medlemmer som ønsker norsk nøkkelpersonell. Dette kan være med å styrke det norske innhold i nærskipsfarten. Begge disse forslag er i tråd med innstillingene fra fartsområdeutvalgene.

Flere av FRs medlemmer vil se med glede på at NIS-skip igjen skal få lov til å føre laste mellom Norge og Svalbard og innen øygruppen.