Ivar

Intervju med Ivar Ulvan – nestleder i styret

Etter at medlemsmassen til Fraktefartøyenes Rederiforening ble delt inn i sektorer, representerer også styremedlemmene hver sin sektor. I en ny intervjuserie ønsker vi å sette fokus på de ulike sektorene og våre styremedlemmer. Denne gangen er det Ivar C. Ulvan sin tur, nestleder i styret, og representant for sektoren havbruk.

 

Hva synes du er den viktigste oppgaven for deg som nestleder?
Det er å bidra til grønt skifte; føre over last fra land til sjø. Videre er det å påvirke regelverk og rammer for å gjøre sjøveien mer attraktiv. Samtidig må vi arbeide for å tilrettelegge vekst for havbruksnæringa, som er en svært viktig næring.

Hva er de viktigste arbeidsområdene for FR generelt?
Tariff og rammebetingelser.

Hva må til for å bedre rammebetingelsene?
For å få mer gods på sjø og økt vekst i havbruk så er nøkkelen Grønt skifte. Havbruk må være bærekraftig med minst mulig «Footprint» for å produsere laks. Dobling av godstransport de nærmeste årene, og lovpålagte reduksjoner i henhold til Koyoto-avtalen.  For å få til dette må det  videre utvikles smarte konsepter som bruker lite energi og ikke minst riktig energibærer.

Hvilke hindringer ser du?
Sykdomsbilde og luseproblematikk for lakseproduksjon.
Lastebilnæringa står sterk politisk, vanskelig å øke avgiftene ved å kjøre på vei. Båt dekker 160% av kostnader for å drifte kai, los etc, mens bil dekker kun 30-40%.
Vanskelig med nye arealer for oppdrett. Varelager flyttes inn i landet, får godt betalt for sjøeiendommer til annen bruk. Båt har ikke sjanse som godsbærer med biltransport i hver ende.
Videre ser vareeiere kun på pris og ikke i miljøperspektiv. Havbruk er villig til å betale for miljøgevinst.

Alternativt: Hva er den største hindringen for økt sjøtransport?
Vanskelig å finne politiske virkemidler som virker godt uten å øke kostnaden på å kjøre lastebil i  Norge. Sitter langt inn politisk å gjøre noe her.

Miljøsatsing – hvordan kan det enkelte medlem i FR bidra til bedre miljø / lavere utslipp / forurensning?
I framtida vil det koste  mer å forurense enn i dag. Bruk NOx – fondet og Enova aktivt til å ta i bruk ny miljøriktig teknologi. Bevisstgjøre rederikontor og sjøfolk til å utnytte utstyr på en mest mulig riktig måte i forhold til energibruk. Omdømmeprosjektet til FR er en vei å gå for å få fokus på dette. Vi må være nysgjerrige for ny teknologi, og anskaffe eller skifte ut når det er økonomisk forsvarlig og gir gevinst.

Hva er den største utfordringene for din sektor, dvs havbruk?
Det er nok flere ting her – næringa må få lov til å vokse og øke produksjonen. Sykdom og lusesituasjonen er viktig. Og ikke minst kostnadsnivået; i dag likner det mye på det som har skjedd i offshore. Få kontroll på kostnadene og få ned produksjonsprisen på laks.

 

Om Ivar C. Ulvan
Alder og posisjon: 47 år. Daglig leder i Halten AS og hovedansvaret for teknisk oppfølging og utvikling av nye konsepter i Egil Ulvan Rederi AS og Halten AS.
Bakgrunn: Maritim Høyskole nautikk  + 1 år skipsadministrasjon. Seilt som skipper fram til 2005 og gikk på land for å følge opp teknisk og nybygg.
Familie: To sønner på 13 og 14 år. Skilt / kjæreste
I fritiden: Bruker mye tid på guttene på ishockey vinterstid. Begynt å spille ishockey selv i moden alder. Renovere et småbruk på Edøy. Trives godt å være på sjøen og drømmer om seilbåt når jeg får bedre tid.
Avkobling: Trene på et moderat nivå på offroad-sykkel og ishockey. Snekkering på hytte og bolig. Tenke ut og tegne nye skip for framtida med et glass rødvin i godstolen.