Nye skip til flåten – Skipssalg

Nye skip til flåten

Havbruksfartøyet Multi Quality ble levert 22. april fra Vaagland Båtbyggeri til FSV Group, Molde, som den femte i serien av store arbeidsbåter til havbruksnæringen. Quality er på 26.9 meters lengde og søster av Safety og Green, og 2 meter lenger enn Pioner og Server.  Dette er båter utstyrt med maskinkapasitet, stort arbeidsdekk, kraner og slepevinsj for et vidt spekter av oppgaver. Rederiet har også lektere for termobehandling av lakselus, samt en 15-meters arbeidsbåt ved navn Multi Server.

Multi Quality kom kort etter levering i nyhetsbildet under helikopterulykken ved Turøy i Øygarden.

Arbeidsfartøyet Frøy Pioner kom i april fra Damen Shipyard i Hardinxveld til Frøy Vest Rederi AS, Hovdebygda ved Ålesund. Båten er en firkantet slepebåt på 24 m lengde og 11.5 m bredde, utstyrt med stor maskinkapasitet for slep og spesialoppdrag.

Brønnbåten Inter Caledonia ble i mars levert fra Besiktas-verftet i Yalova i Tyrkia til Intership AS i Ulsteinvik. Den er bygget til et design fra Skipsteknisk AS med kapasitet på 2000 kbm. Den er rederiets første nybygg og er sluttet 5 år til Marine Harvest Scotland. Båten ble behørig døpt i Fort William 9.april.

Skipssalg

Fôrbåten Mali Rose (710 tdw), bygd 1992 på Eide Contracting, Høylandsbygd, er solgt av Kanneles AS (Gunnar Lande), Brønnøysund, til Isles of Scilly Steamship Co Ltd, England, for rutefart mellom Penzance ved Land’s End og Scilly-øyene. Båten er opprinnelig bygd som dekkslastebåt Sun Truck, men ombygd i 1997 med shelterdekk for fôrtransport og forlenget og videre ombygd i 2006. Båten har i denne perioden gått for Ewos.

I rutefarten på Scilly-øyene vil den avløse den tidligere norske sideportbåten Gry Maritha (528 tdw), bygd 1981 på Moen Slip for Tor K Sevaldsen, Bindalseid, som solgte den til England i 1989. Her har den gått mange år i fart under sitt opprinnelige navn.

Stong Invest AS (Jacob Einarsen), Karmøy, har kjøpt tyske Hertfordshire (2489 tdw), bygd 1995 på Slovenske Lodenice i Komarno. Etter ombygging til selvlosser på Westcon Karmøy har den fått navnet Nystein. Den blir derved den største båten i Karmøy Grus & Pukk.

Haltbakk Bunkersservice i Kristiansund har overtatt tankbåten Tell av Donsö (599 tdw), bygd 1959 på Kållandsö ved Vänern, men senere forlenget og omfattende fornyet.  Den ble levert til Kristiansund i månedsskiftet april/mai og har fått navnet Steinar Haltbakk.

Standby-båten Grampian Pioneer (501 brt), bygd 1981 på Voldnes Skipsverft, Fosnavåg, er kjøpt til North Sea Marine AS, Averøy.  Båten er bygd som Standby Pioneer for norsk regning, men solgt til Skottland i 1984. Den er den andre standbybåt innkjøpt av samme eiere for ombygging til havbruksnæringen.

Eides Rederi AS, Gullesfjord, har solgt Rignator (1732 tdw), bygd 1987 på Svendborg Skibsværft, til Eifra AS, Sortland, og skiftet navn til Nidarø. Bak det nye rederiet står Seaworks i Harstad og Gabbro Nor AS, Tomma. Båten er etter overtagelse utstyrt med transportbånd over baugen.

Selvlosser Dyna Bulk (3825 tdw), bygd 1985 på Henrich Brand Werft i Tyskland, er solgt fra Nygård Shipping II AS, Sirevåg, til Bulk Shipping Ltd ved Vaage Ship Management i Bergen. Båten ble bygd om fra containerskip til selvlosser i 2007 og fortsetter under samme navn og St Vincent-flagg.